keskiviikko 16. lokakuuta 2013

Huuliharppumateriaali

Aloin kerätä ilmaista huuliharppumateriaalia vuoden 2013 alussa. Olen tänään saanut työni päätökseen. Materiaali koostuu Huuliharppusoiton oppaasta, Nuottivihkosta ja Opetusvideosta sekä MuseScore -nuotinnusohjelman tiedostoista. Materiaaliin liittyvät linkit ovat koottu osoitteeseen: http://yellingrosa.com/huuliharppu.htm Sieltä löydät myös huuliharpun ja oppaiden hankintaosoitteita.

Materiaalin tarkoituksena on tutustuttaa musiikista kiinnostuneita lapsia ja heidän vanhempiaan musiikin alkeisiin ja diatoniseen huuliharppuun. Materiaalin avulla on helppo selvittää vähin kustannuksin se, onko lapsella kiinnostusta soittamiseen. Hyvän huuliharpun saa itselleen alle 30 eurolla. Harrastajasta on sitten itse kiinni se, jatkaako hän huuliharpun kanssa vai siirtyykö hän toiseen soittimeen.

Diatonisen 4- ja 10-reikäisen huuliharpun soitto on suhteellisen helppoa, kun pysytellään puhtaissa sävellajissa, jolloin melodiaa ei ole varioitu paikalliskorotuksilla tai -alennuksilla. Niiden kanssa on opeteltava uusi puhallustekniikka, bending, tai hankittava kromaattinen harppu. Tämä materiaali perehdyttää vain soiton alkeisiin.

Olen valinnut nuottivihkoon eri tyyppisiä lastenlauluja niin Suomesta kuin maailmaltakin. Joululauluksi olen valinnut Äidin porsaat. Vihkossa on 17 nuotit. Tekemäni Minä olen C-duurilaulu perehdyttää soittajaa duuriskaalaan. On nimittäin niin, että harvassa jo kirjoitetussa sävelmässä on käytetty kaikkia duuriskaalan kuutta säveltä oktaavin alueella eli tässä tapauksessa: c, d, e, f, g, a, b, c.

Musiikkiliikkeistä on saatavissa huuliharppusoiton oppaita, mutta kovin usein ne on kirjoitettu muulle kuin suomen kielelle.

Minä olen C-duurilaulu 
Klikkaa hiirenosoittimella nuottikuvaa ja se aukeaa uuteen välilehteen oikean kokoisena.

Kaikissa nuoteissa on sekä nuotinnimi että sen tablatuuri, jossa numero tarkoittaa huuliharpussa olevaa reikää. @-merkki tarkoittaa sitä, että kyseisen reiän kohdalla on puhallettava ja £-merkki, että on aika vetää henkeä. Joistakin nuoteista löytyvät myös laulunsanat. Minä olen C-duurilaulu on kirjoitettu 4-reikäiselle diatoniselle C-duurihuuliharpulle. Nuottivihkosta löydät myös sävelmiä, joita soitetaan 10-reikäisellä diatonisella huuliharpulla.

Toivon materiaalin innostavan musiikista kiinnostuneita alkuun soittamisen palkitsevalla polulla.

Torniossa 16.10.13
Yelling Rosa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti