lauantai 22. heinäkuuta 2017

Paucalism

Please  read this with love …

Because less than 2 percent of the population gain mostly all the profits of the world, and they dictate the rules how this world is led, it is not accurate to speak about globalism. Fewbalism would be a good word but it is not logical alternative because the globalism word is derived from the Latin word globus and the word few comes from the English languages. The Latin equivalent is paucus.

Globus means ‘ball, sphere, (mil) troop; it also means mass, crowd’

Paucus means ‘few, little; the selected few’ both according to Collins Latin Concise Dictionary as well other dictionaries.

Don’t let yourself be misled. The future of the world is not a party political issue. It is a question of the existence of the whole humankind. If this rumba keeps on going on there will be very little to share. All the confusion around us is related to the unfair deal on the economy and resources on earth. And don’t point out those who are saying that own homeland is best place for any human being to live by calling them racists. People don’t leave their homes because they want to do it but because they are forced in the ropes, and they prefer even the crossing the Mediterranean in the row boat to staying at home.

The paucalism must be changed to the real globalism where people are able to have influence on what is going on in this world. At the moment the most of the politics are puppets who serve only the most richest person in the world. I don’t believe that they (politics) are doing this because of evilness but they are lost in the liberalism as well as the rich. The economical liberalism is invented at the time when there weren’t so much people in the world as today and the consumption didn’t run amok without speaking the technical revolutions which started in the 19th century and the greenhouse effect.

If you agree anything with this post, please keep on sending the picture below. You don’t need to even use this slogan card but you are allowed to do your own. The idea is the most important point here: to open the eyes to see where we are going at the moment, and to realize that old ideologies are not the case. Every now and then in the history the Populus has been forced to take more responsibilities and this is one of those epochs. 

Paucus © Yelling Rosa 2017

Read more about the issue at:
https://www.theguardian.com/business/2016/jan/18/richest-62-billionaires-wealthy-half-world-population-combined

lauantai 17. kesäkuuta 2017

Mio padre era uno zingaro

Mio padre era uno zingaro nel villaggio.
All'età di sedici anni ha lasciato la sua casa.
Scambiò il suo sangue rosso
Per il vestito di affari dell'uomo bianco.
Mia sorella piange lacrime amare.
Non è permesso ballare
Il flamenco,
La danza
Dei vagabondi
La mia chitarra sta bruciando nel fuoco
E le lenzuola musicali sono bagnate.
© Yelling Rosa
16/6 –17

Mi Patre Era un Tsigano © Yelling Rosa 2017
Mi Padre by © Yelling Rosa 2017

Isäni oli mustalainen

Isäni oli kylän mustalaispoikia,
joka nuorena kielsi kotinsa.
Hän laski veret itsestään ja sai
valkoisen miehen illallispuvun.
Siskoni itkee katkeria kyyneleitä.
Hän ei saa tanssia flamencoa,
kiertolaisten poljentoa.
Kitarani roihuaa nuotiossa
ja nuottipaperit vettyvät
sateessa.
© Yelling Rosa
16/6 –17

My Father Was a Gypsy

My father was a gypsy in the village.
At the age of sixteen he left his home.
He exchanged his red blood
for the white man’s business suit.
My sister cries her heart out.
She isn’t allowed to dance
the flamenco,
intense beat
Of vagabonds.
My guitar is burning in the fire
And music sheets are wet.
© Yelling Rosa
16/6 -17

keskiviikko 14. kesäkuuta 2017

Saippuavaahdon levittäjät

Katsoin Yle Areenalta dokumentin Paavo Nurmesta, joka ei juuri antanut itsestään haastatteluja, koska ei arvostanut toimittajia vaan piti heitä joutavana joukkona. Hän kutsui heitä saippuavaahdon levittäjäksi. Paavo Nurmen sanat tulivat mieleeni, kun seurasin Perussuomalaisten puheenjohtajavaihdoksesta syntynyttä mediateatteria. Tuntui siltä, että varsinkin iltalehtien toimittajat pitivät tapahtumaa jonkun sortin kansanhuvituksena, vaikka pohjimmiltaan kahtiajaossa oli kyse vakavista yhteiskunnallisista asioista. Ilta-Sanomien pääkirjoituksen otsikko 14.6.2017 oli ”Halla-aho sai mitä tilasi”. Sitten kirjoitus kertoo Johannes Virolaisesta, joka aikoinaan opetti, ettei politiikassa kannata ottaa selkävoittoja, pistevoitto riittää. Kirjoituksessa heilutettiin tietysti kauhtunutta rasismi-korttia.

Voiko enää tämän pinnallisemmin käsitellä puolueen, jota viime eduskuntavaaleissa (2015) äänesti yli 500.000 suomalaista ihmistä, kahtia jakoa. Se, että puolueesta ei rasismin lisäksi juuri muuta kirjoitettavaa nyt tapahtuneen puoluekokouksen aikana löydy kuin populismi, on puolen miljoonan ihmisen henkisten kykyjen halventamista. Jos Ilta-Sanomien toimittajat menisivät pintaa syvemmälle, he näkisivät vakavia yhteiskunnallisia syitä, jotka ovat saaneet nämä ihmiset äänestämään perussuomalaisia. Jos äänestäjät näkevät ristiriidan siinä, että samalla kun julkisia menoja leikataan, ja perustellaan niiden tarpeellisuutta Suomen kilpailukyvyn parantamisella, menoja kasvatetaan suosimalla maahanmuuttoa, kyse ei ole rasismista. Se on johdonmukaista ajattelua, minkä nimittäminen rasismiksi on tämän kansanosan halventamista. Uskon vakaasti syyllistämisen olevan siinä määrin loukkaavaa, että osa perussuomalaisten äänestäjistä kokee tulleensa syrjityksi.

Olen paljon miettinyt, miksi toimittajat kirjoittavat niin pinnallisesti. Yhtenä syynä ovat varmasti ihmiset, lukijat. Vaikka Suomessa monella ihmisellä menee huonosti, niin enemmistöllä menee hyvin. Nämä yltäkylläisyydessä elävät haluavat ajanvietettä, mitä toimittajat sitten kykyjensä mukaan tarjoavat. Huulenheitto antaa myös älykkään kuvan kirjoittajasta, jopa siinä määrin, että monet rasismi-kortin ja populismi-sanan sekä loppuun kuluneiden lauseparsien (Sitä saa, mitä tilaa) viljelijät, alkavat pitää itseään fiksuina ja filmaattisina. Lopputulos, mikä estää lopullisesti kunnon journalismin eli tiedon välittämisen yksinkertaisesti siksi, että faktojen selvittämistä ei tarvita. Kaikissa asioissa on puolensa ja toimittajien pitäisi käsittää tämä. He voisivat toimia Suomen olojen tulkkina tuoden näin arvokasta tietoa politiikoille, jotka usein eivät ole tarpeeksi lähellä kansaa. Siteerasihan presidentti Niinistökin Pirkko Saisiota, että jotkut ihmiset voivat kokea nykytilanteen ahdistavana. Hän totesi tämän sen jälkeen, kun oli myöntänyt asenteiden koventuneen maahanmuuton osalta. Näin Niinistöllä oli tarve puhua, kun perustussuomalaisten kahtiajako ei ollut vielä alkanut ja Halla-aho näytti voittajalta.

Euroopan unioni saattaa olla oikea ratkaisu Suomelle, mutta ei se ole mikään täydellinen instituutio. Jos kaikki sitä vastaan esitetty, leimataan halvoilla keinoilla tarpeettomaksi, ei se koskaan käsitä puutteitaan. Kritiikin tukahduttaminen on varmasti yksi suurimmista syistä, että asenteet muuttuvat kovaksi, jopa vihamielisiksi kaikkeen, mikä on kansainvälistä. Mielestäni toimittajilla on tässä suhteessa suuri vastuu. Jos he pysähtyisivät miettimään, siinä missä poliitikotkin, niin maailmanlaajuisia ongelmia ei voi ratkaista pelkällä kansainvälisyydellä ja maahanmuuton suosimisella. Maasta toiseen muuttaminen on ennen kaikkea väärin niitä kohtaan, jotka joutuvat jättämään kotimaansa. Globaalisuus nykyisessä muodossa köyhdyttää kansakuntia ja aiheuttaa liikehdintään ja levottomuutta. Jossakin kulkee se raja, että raha kasaantuu liian harvoille ja vastuu vapaudesta niiden hartioille, joille elämä on omasta takaa jo tuskaista. Tätä kannattaisi kaikkien miettiä puoluekannasta riippumatta. Jos kannatetaan globaalisuutta, pitää myös ajatella globaalisesti. Maailman ongelmia ei ratkaista sillä, että ihmiset muuttavat pois kodeistaan. Elämän pitää olla maailmanlaajuisesti siinä määrin turvattua kaikille ihmisille, että he lähtevät kodeistaan omasta tahdostaan. Silloin on kyse työvoiman vapaasta liikkuvuudesta. Työstä on maksettava kohtuullinen korvaus kaikkialla maailmassa, niin olot rauhoittuvat kuin itsestään.

Saippuavaahdon levittäjät 14.6.2017 © Yelling Rosa 
Tämän verran iltalehdet osasivat sanoa yli 500 000 äänestäjää koskevasta välikohtauksesta. Iltalehti puhui Soinin kostosta. Tietysti on tunnettua, että iltalehdet ovat sensaatiohakuisia, mutta kun samoja fraaseja jankkaavat päivälehtienkin toimittajat.

sunnuntai 11. kesäkuuta 2017

Vola nel cielo

Sviluppa le tue braccia e
Vola nel cielo
Delle meraviglie.
Puoi farlo;
É l’intrigo delle
Ali.
© Yelling Rosa
31/5-17

Lennä ihmeiden taivaissa

Levitä käsivartesi ja
Lennä ihmeiden taivaissa.
Sinä siihen pystyt
Siipiesi tähden.
© Yelling Rosa

Fly in the Sky

Spread your arms and
Fly in the sky
Of the wonders.
You can do it;
It’s a plot of
The wings.
© Yelling Rosa
31/5 –17

Kevennys

Happy Landings by © Yelling Rosa 02
Tämä kaveri oli hulluna kuusipuiden latvoista. Ne yksinkertaisesti kiikuttivat sen seitsemänteen taivaaseen.

perjantai 26. toukokuuta 2017

Vanhoja päiväkirjoja säilytyslaatikkoihin

Innostuin eilen (25.5.2017) järjestelemään vanhat päiväkirjani säilytyslaatikkoihin. Aikaa moisessa meni koko päivä, kun pölyjen pyyhkiminen unohtui kirjojen selailulta. Mielenkiintoisia ajatuksia tuli vastaan ja muutamia puukynäpiirustuksia, joihin päätin palata myöhemmin, mutta yksi niistä Ajatuksissa, jonka piirsin näköjään 28.7.1991, minun oli heti otettava käsittelyyn. Tein sille taustan Gimp –kuvankäsittelyohjelmalla ja laitoin itse piirustuksen ovaaliraameihin.

Tuo oli ajanjakso, jolloin luin hengellistä kirjallisuutta. Piirustus ilmentää mieltymystäni ajatuksiin ja metsäpoluille. Muistiinpanoissa oli samaa harrasta tunnelmaa. Itse asiassa minulla on aina silloin tällöin ikävä 80 –lukua ja 90 –luvun alkua, jolloin sosiaalinen media ei ollut vielä voimakkaasti kenenkään elämässä. Silloin oli rauhallisempaa ja monella tapaa luontevampaa.

Deep in Thought 28.7.1991 © Yelling Rosa 
Deep in Thought  by © Yelling Rosa

Paljon on meneillään

Tuon rauhallisen ajanjakson mietteitä kokosin Paljon on meneillään –runokoelmaan, joka ilmestyi vuonna 1994. Sain kirjan painattamista varten apurahan Lapin läänin taidetoimikunnalta ja Tornion Työväensäätiöltä. Kirjasta otettiin muutaman sadan painos, jotka onneksi menivät kaupaksi, vaikka tällä kertaa paineita ei ollut siinä määrin kuin ensimmäisen kokoelmani, Valkoinen vitsa”, kohdalla, joka oli omakustanne. Sain omani takaisin ajan kanssa.

Paljon on meneillään –kokoelman lähtöajatus on se, että Paljon on meneillään silloinkin, kun ei mitään tapahdu. Ehkä tuolloin punotaan tapahtumia jopa enemmän, kun meidän touhutessa asioiden kimpussa. Paljon on meneillään on mietekokoelma, jonka ajatukset avautuvat silloin, kun ihmisen mieli on rauhallinen. Ehkä joskus, jos Luoja suo, lataan mietteistä digitaalisen version Lulu.comiin tai Amazoniin. Alhaalla muutama fundeeraus kokoelman yli 50 mietteestä:

Unelma,
joka ei lennä,
kantaa elämääni.
© Yelling Rosa

Syntyminen
on ainoa pakko.
© Yelling Rosa

Kuvat hiljaisia.
Olisivatpa sanat.
Ymmärtäisi paremmin.
© Yelling Rosa

Paljon on meneillään,
kun mitään ei tapahdu.
© Yelling Rosa

Meidän jokapäiväinen
leipämme ei ole litteä
vaan syvä ymmärrys.
© Yelling Rosa

Ihmiskunnan tragedia on siinä,
että se vaatii kauhalla,
Mutta Luoja jakaa lusikalla.
© Yelling Rosa

Autuas päätös:
otan vain varjoni
matkaan.
© Yelling Rosa


Paljon on meneillään by © Yelling Rosa 
Tältä Paljon on meneillään –kokoelma näyttää ePub –formaatissa avattuna Adobe Digital Editions –lukijalla. Kirjan lataaminen Lulu.comiin on jäänyt siksi, että sinne lataamaani kolmatta kokoelmaani “Postrahavasta” ei ole sieltä kukaan ostanut. Jos kysyntään syntyy Paljon on meneillään löytyy Lulu.comista.

Hyvää viikonloppua kaikille.

Bon un fin de septimana.

Yelling Rosa Signature

PS Postrahavasta –kokoelman voi tilata täältä:
http://www.lulu.com/shop/yelling-rosa/postrahavasta/ebook/product-22427845.html

sunnuntai 14. toukokuuta 2017

Ikivanhat ovat surut maailman

Ikivanhat ovat surut maailman,
mutta jokaiselle uusia.
Sen tähden suruihin ihmisen
On meidän annettava
Ymmärrys.
© Yelling Rosa
30/3 –17

Meditating 2012 © Yelling Rosa
Meditating 2012 © Yelling Rosa

Ancient are the sorrows in the world

Ancient are the sorrows in the world
But new experiences to every soul
Thus we need to give them
Our understanding.
© Yelling Rosa
30/3 -17

Ancian son le miserias del mundo

Ancian son le miserias del mundo
sed nove a cata homine.
Igitur al dolos del totos
nos debe dar
intendimento.
Yelling Rosa
© 30/3 –17
Corrector de provas:
Marcrus Scriptor

Interlingua

English

Finnish

Ancian

Ancient

Ikivanha

Son

Are

Ovat

Le

The

Ei artikkeleita suomen kielessä

Miseria

Misery

Kurjuus, surkeus, tuska

Del => de + le

Of the

Tässä: genetiivi, -n,
maailman

Mundo

World

Maailma

Sed

But

Mutta

Nove

New

Uusi

A

To

Tässä: allatiivi -lle,
jokaiselle

Cata

Each

Jokainen

Homine

Man (1. human being;
2. adult male person)

Ihminen

Igitur

Then, therefore, thereupon

Sen tähden, siksi

Al => a + le

To/at the

Ei artikkeleita suomen kielessä

Dolo

Grief, sorrow

Suru, murhe

De => de + le

Of the

Tässä: genetiivi/akkusatiivi -n;
suruihi
n(akk) ihmisen(gen)

Toto

All, everything

Kaikki

Nos

We

Me

Deber

To have to, be supposed to

Pitää

Dar

To give,

Antaa

Intendimento

Understanding
(=ability to understand)

Ymmärrys

Note:
Tässä = in this connection
Ei artikkeleita suomen kielessä = There are no articles in Finnish

lauantai 6. toukokuuta 2017

När jag gick i skogen


Kun menin metsään 2017 © Yelling Rosa

 

När jag gick i skogen

När jag gick i skogen,
och kom aldrig tillbaka,
visste jag att det är allt
vad finns.
© Yelling Rosa
4/5 –17

Kun menin metsään

Kun menin metsään,
enkä palannut takaisin
tiesin,
että siinä se oli.
© Yelling Rosa
4/5 –17

When I Went in the Forest

When I went in the forest,
And never came back,
I knew this was all
That exists.
© Yelling Rosa
4/5 -17